27-latka z 57 zarzutami. Oszukiwała w sieci
Autor: Andrzej Zazgórnik w dniu 2025-01-14
27-latka dopuściła się oszustw internetowych, w wyniku których postawiono jej aż 57 zarzutów. Co takiego zrobiła kobieta? Znane są szczegóły i pewne jest, jaka kara jej grozi.
Policjanci z Raciborza zajmujący się przestępczością gospodarczą zakończyli trwające od około roku śledztwo dotyczące oszustw internetowych. Ustalono, że za oszustwami stała 27-letnia mieszkanka powiatu głogowskiego.
57 zarzutów dla młodej kobiety
Kobieta oszukiwała kupujących, oferując do sprzedaży przedmioty, które po ich opłaceniu przez zainteresowanych, nigdy nie trafiały do zainteresowanych. Śledztwo wykazało, że kobieta, posługując się różnymi danymi, oferowała do sprzedaży głównie meble, akcesoria do domu i telefony.
Dla uwiarygodnienia swoich działań wysyłała pokrzywdzonym fałszywe zrzuty ekranu z aplikacji firmy kurierskiej, gdzie widniały dane sprzedającego, jak i kupującego, co miało sugerować nadanie paczek. Z ustaleń wynika, że ofiarą oszustw kobiety padło co najmniej 60 osób. Część z nich nawet nie zgłosiła organom ścigania, że padła ofiarą oszustwa.
27-latce zostało postawionych 57 zarzutów oszustwa, za co grozi jej kara do 8 lat więzienia.
Jak uniknąć oszustw internetowych?
Aby zapobiec podobnym sytuacjom, policja przypomina o podstawowych zasadach bezpieczeństwa:
- gdy korzystasz z portali aukcyjnych, miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów,
- rozliczaj się przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem. Zobacz instrukcje płatności,
- oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce,
- zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie,
- uważaj na fałszywe sklepy internetowe. Zamawiając wybrany przedmiot, zwróć uwagę na sprzedającego (jak długo widnieje w serwisie, ilu użytkowników korzystało z jego usług, czy ma pozytywne opinie itp.) oraz czytaj dokładnie opis aukcji i regulamin sklepu, z którego usług zamierzasz skorzystać,
- negocjacje prowadź w ramach serwisu i nie zgadzaj się na przeniesienie rozmowy na e-mail, telefon, czy zewnętrzny komunikator internetowy,
- nie klikaj w żadne linki, które otrzymasz w wiadomościach poza serwisem (np. szczególnie przesyłane za pomocą komunikatorów czy SMS),
- po otrzymaniu przesyłki koniecznie sprawdź, czy towar jest zgodny z zamówieniem. Jeśli nie, skontaktuj się ze sprzedającym, by wykluczyć ewentualną pomyłkę. Kiedy mimo prób to się nie udaje albo gdy odeślesz zakupiony towar, a nie otrzymasz zwrotu pieniędzy, poinformuj o tym fakcie Policję.
Warto pamiętać, że ostrożność w internecie może uchronić przed utratą pieniędzy. W przypadku podejrzenia oszustwa trzeba niezwłocznie skontaktować się z policją.
Oprac. Kamila Pawełczyk