Z Bytomia do Rudy Śląskiej i Zabrza. Miasto pozyskało środki z GZM

Autor: w dniu 2024-12-19

Budowa ok. 6-kilometrowego odcinka torów oraz modernizacja istniejącego ok. 3-kilometrowego torowiska, przebudowa i budowa obiektów infrastruktury kolejowej, budowa wiaduktów, dwóch łącznic i przystanków kolejowych. To najważniejsze prace, jakie konieczne są do wykonania, aby odbudować połączenie kolejowe z Bytomia do Rudy Śląskiej Chebzia i Zabrza.

Ten jeden z najważniejszych projektów inwestycyjnych związanych z rozwojem kolei w Bytomiu realizowany jest przez PKP PLK i Miasto Bytom, które pozyskało na realizację tego projektu środki z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, w kwocie 600 tys. zł.

– Przebudowa linii kolejowej nr 131 w naszym mieście wchodzi w decydujący etap. 15 grudnia PKP PLK w pełni uruchomiło halę peronową bytomskiego dworca, skąd odjeżdżają już pociągi w stronę Gliwic, Tarnowskich Gór, Lublińca oraz Chorzowa i Katowic – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. – Dzięki budowie nowego połączenia kolejowego z Rudą Śląską i Zabrzem, nasze miasto stanie się ważną stacją Kolei Metropolitalnej, dzięki której pasażerowie będą mogli dojechać do największych miast w regionie. W Bytomiu planujemy również budowę trzech centrów przesiadkowych, przy stacjach kolejowych, dzięki którym podróż transportem publicznym będzie jeszcze wygodniejsza – podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.

Decyzja o przekazaniu środków na realizację tej ważnej inwestycji zapadła podczas sesji Zgromadzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zorganizowanej 18 grudnia.

Jakie prace będą konieczne do wykonania, aby odtworzyć połączenie kolejowe

Projekt "Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom Bobrek Wschodni w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych przystanków osobowych: Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska realizowany w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2029 roku" zakłada budowę ok. 6 km torów i modernizację ok. 3-kilometrowego odcinka torowiska, a także budowę potrzebnych łącznic, przystanku w Bytomiu przy ul. Zabrzańskiej w rejonie Bobrka oraz stacji kolejowej (mijanki) Ruda Śląska Orzegów. Ponadto, planowana jest nowa infrastruktura kolejowa (tory, perony, sieć trakcyjna, urządzenia sterowanie ruchem kolejowym, odwodnienie, zasilanie) oraz obiekty inżynieryjne, w tym wiadukty i mosty, ściany oporowe oraz przepusty.

Co zyska Bytom dzięki połączeniu z Rudą Śląską i Zabrzem?

Budowa nowych łącznic ma przyczynić się do usprawnienia istniejących już połączeń kolejowych. Na budowie nowej linii kolejowej najwięcej zyskają mieszkańcy Bytomia-Bobrka i Bytomia-Szombierek oraz dzielnicy Rudy Śląskiej – Orzegowa, którzy będą mogli bezpośrednio dojechać do Zabrza, Katowic, ale również Gliwic. W ramach zadania inwestycyjnego ma powstać nowa stacja (mijanka) Ruda Orzegów oraz przystanek Bytom Zabrzańska (nazwa robocza). Tym samym zwiększy się oferta przewozowa w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

W 2029 roku pojedziemy z Bytomia do Rudy Śląskiej i Zabrza?

W sierpniu 2023 została zawarta umowa na prace projektowe, a w roku 2026 zostanie przeprowadzone – informuje bytomski magistrat – postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych. Za organizację postępowania oraz nadzór nad realizacją umów odpowiada Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Gmina Bytom pokryje 25% netto kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją Programu, zaś pozostałe 75% pokryje Spółka PKP PLK.

Miasto Bytom podkreśla, że realizacja tej inwestycji jest możliwa dzięki pozyskaniu dofinansowania na ten projekt przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię w ramach Programu "Kolej Plus".

Opracowanie Studium Planistyczno – Prognostyczne w ramach Programu "Kolej Plus" zaplanowane jest na lata 2023-2026, zaś realizacja robót budowlanych na lata 2026-2029. Warto dodać, że Studium to zakłada stworzenie dokumentacji projektowej, w tym koncepcji programowej przestrzennej, projektu budowlanego i wykonawczego, dokumentacji geologicznej i przetargowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych i pozwoleń niezbędnych do realizacji inwestycji.