Dopłaty do samochodów i rowerów elektrycznych
Autor: Andrzej Zazgórnik w dniu 2025-01-29
Ci, którzy chcą korzystać z rowerów czy samochodów elektrycznych, mogą otrzymać dodatkowe pieniądze na zakup samochodu czy roweru napędzanego energią elektryczną. Na jakie kwoty można liczyć i jakie warunki należy spełnić?
Napędzany prądem jednoślad – z dofinansowaniem. Plan dopłat do elektrycznych rowerów przedstawił Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Start wartego aż 50 milionów złotych programu zaplanowano na drugi kwartał tego roku. Planowana wysokość dopłaty ma wynieść ok. 2,5 tys. zł, a dla rowerów cargo – 4,5 tys. zł. Start naboru będzie w sumie pilotażem. Fundusz skłania się do tego, by beneficjentami w pierwszej kolejności były osoby fizyczne, a potem – przedsiębiorcy.
Dopłaty do samochodów elektrycznych – na jakich warunkach?
Od najbliższego poniedziałku rusza pogram dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Tu budżet jest zdecydowanie wyższy – ponad półtora miliarda złotych – a kwota maksymalnego dofinansowania to 40 tysięcy złotych. Program adresowany jest do osób fizycznych i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, a pieniądze na dopłaty pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy; trzeba je zatem wydać do czerwca 2026 r. Dofinansowywane będą tylko – zaznacza Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – nowe samochody elektryczne, wcześniej niezarejestrowane, których cena nie przekracza 225 tys. zł netto.
– Chcemy umożliwić i ułatwić polskim rodzinom zakup aut elektrycznych. Jesteśmy świadomi, że takie pojazdy to przyszłość motoryzacji. Dlatego prezentujemy program "NaszEauto", który stawia na dofinansowanie zakupu aut elektrycznych, a nie opodatkowanie spalinowych – powiedział podczas konferencji prasowej Krzysztof Bolesta.
Mowa jest o premiach dodatkowych – za kupno i złomowanie
– Program skonstruowany jest w ten sposób, ze poza bazową kwotą wsparcia zapewniamy również dwa rodzaje premii dodatkowej. Jedna to premia za złomowanie. Zależy nam na tym, aby przy promowaniu zakupu lub leasingu samochodu elektrycznego również złomować te samochody spalinowe, które przestają być wykorzystywane przez beneficjenta. Mamy również premię za niski dochód – powiedziała Dorota Zawadzka-Stępniak, prezeska NFOŚiGW.
Jak dodała, program "NaszEauto" promuje także zakup samochodów elektrycznych w dużych rodzinach i wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, którzy stanowią 85 proc. przedsiębiorców w Polsce.
Wsparciem objęte zostaną fabrycznie nowe samochody elektryczne o przebiegu do 6 tys. km, które przed zakupem nie były zarejestrowane (w maksymalnej cenie 225 tys. zł netto, bez VAT). Do programu kwalifikują się również pojazdy demonstracyjne, np. używane do jazd próbnych na tablicach dealerskich.
Jaką kwotę będzie można otrzymać?
Bazowa wysokość wsparcia dla osób fizycznych przy zakupie auta wynosi – informuje NFOŚiGW – 18 750 tys. zł. Dotacja wzrośnie o 10 tys. zł w przypadku zezłomowania samochodu spalinowego kategorii M1, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 1.02.2020 r. Osoby fizyczne z dochodem nie przekraczającym 135 tys. zł otrzymają dodatkowe dofinasowanie w wysokości 10 tys. zł;
Osoby fizyczne z Kartą Dużej Rodziny otrzymają dofinasowanie w wysokości 30 tys. zł. Dotacja wzrośnie o 10 tys. zł w przypadku zezłomowania samochodu spalinowego kategorii M1.
W przypadku leasingu aut podstawowa kwota dofinansowania dla osób fizycznych i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wynosi 30 tys. zł. W przypadku zezłomowania samochodu spalinowego kategorii M1 dotacja dla osób fizycznych wzrośnie o 5 tys. zł, a dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą o 10 tys. zł. Osoby fizyczne z dochodem nie przekraczającym 135 tys. zł otrzymają dodatkowe dofinasowanie 5 tys. zł.
Jak uzyskać wsparcie finansowe?
Pierwszym krokiem będzie zakup samochodu elektrycznego – w maksymalnej cenie 225 tys. zł netto (bez VAT). Pojazd musi zostać zarejestrowany (nie kwalifikują się pojazdy, które zarejestrowane zostały na dealera) posiadać ubezpieczenie OC, dodatkowo wymagane jest ubezpieczenie AC (w przypadku, gdy ostateczny odbiorca wsparcia to JDG na polisie musi być wskazane, że pojazd przeznaczony jest do celów zarobkowych lub ubezpieczonym musi być JDG – nie osoba fizyczna).
W przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego pojazdu elektrycznego przed złożeniem wniosku do NFOŚiGW należy podpisać umowę leasingową/wynajmu długoterminowego, dokonać zapłaty opłaty wstępnej (lub równoważnej) oraz podpisać protokół przekazania pojazdu do używania lub używania i pobierania pożytków. Umowa leasingu/wynajmu musi dotyczyć okresu co najmniej 2 lat.
Dokumenty będzie można składać wyłącznie online do NFOŚiGW z wykorzystaniem platformy Generator Wniosków o Dofinansowanie dostępnej na https://gwd.nfosigw.gov.pl.
Źródło: NFOŚiGW
Zdjęcie wyróżniające: pixabay