Miasto podsumowuje rok funkcjonowania rozszerzonej Strefy Płatnego Parkowania
Autor: Andrzej Zazgórnik w dniu 2025-01-02
Miasto podsumowuje rok funkcjonowania rozszerzonej Strefy Płatnego Parkowania. Co odnotowano i jakie są obecnie kluczowe wnioski, które można wyciągnąć, analizując dane z lat 2023-2024?
1 grudnia minął rok od wprowadzenia nowej polityki transportowej w Katowicach. Urzędnicy przypominają, że kiedy modyfikowano zasady, przyświecał im jeden, nadrzędny cel.
– Wprowadzając nową polityką parkingową zależało nam na zwiększeniu rotacji parkujących w centrum miasta pojazdów, ograniczeniu napływu aut z miast ościennych oraz ochronie mieszkanek i mieszkańców Katowic. Po roku funkcjonowania zmian możemy powiedzieć, że te założenia udało się osiągnąć. Dziś łatwiej jest w Katowicach zaparkować, a statystyki pokazują, że do śródmieścia wjeżdża mniej pojazdów – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.
Rok funkcjonowania rozszerzonej Strefy Płatnego Parkowania – jak to działa?
Od momentu wprowadzenia nowej polityki transportowej widoczny jest – informuje katowicki urząd – spadek liczby pojazdów wjeżdżających do centrum Katowic. Katowicki Inteligentny System Monitoringu i Analiz zlicza auta wjeżdżające do miasta. Bramy ustawione są m.in. w kilku punktach na alei Korfantego, alei Roździeńskiego czy ul. Mikołowskiej. Dla samochodów pojawiających się na wjazdowych punktach pomiarowych sprawdzane jest czy w ciągu 10 następnych minut samochód pojawia się na jednym z wyjazdowych punktów pomiarowych. Jeżeli samochód w ciągu 10 minut pojawi się na punkcie wyjazdowym, to jest traktowany jako "przejazd tranzytowy", a jeśli się nie pojawi, uznaje się, że "wjechał do Śródmieścia". O ile ruch tranzytowy praktycznie się nie zmienił (od marca do listopada 2023 r. przejechało przez Katowice blisko 7,2 mln pojazdów, a od marca do listopada 2024 r. – 7 mln), to w przypadku liczby pojazdów wjeżdżających do centrum Katowic widać różnicę. Od marca do listopada 2023 r. do centrum wjechało 24,7 mln pojazdów, podczas gdy w analogicznym okresie roku 2024 było to mniej niż 23 mln – co oznacza spadek o blisko 1,7 mln samochodów.
Więcej zameldowanych
Po wprowadzeniu rozwiązań związanych z rozszerzeniem obowiązywania strefy płatnego parkowania urzędnicy odnotowali zwiększenie liczby osób zameldowań w Katowicach. W 2022 roku w Katowicach zameldowało się prawie 17 tys. osób. W 2023 roku było ich już ponad 19 tys. W tym roku – do końca listopada – złożono prawie 16,7 tys. wniosków o meldunek. Dodatkowo pojawiło się żądanie, by rozszerzyć strefę.
– Mamy sygnały od mieszkańców z niektórych miejsc znajdujących się tuż przy strefie płatnego parkowania, mówiące że konieczne jest rozszerzenie strefy. Wnioskuje o to Rada Dzielnicy Koszutka. Rozszerzenie strefy wymaga przeprowadzania stosownych badań i przeprowadzania konsultacji społecznych, więc jest procesem złożonym. Nie mówimy jednak, że obecny kształt strefy jest jej kształtem finalnym – tłumaczy Roman Buła, naczelnik wydziału budynków i dróg.
Centra przesiadkowe coraz popularniejsze?
W coraz popularniejszych centrach przesiadkowych obserwowane jest większe zainteresowanie parkowaniem w dni robocze, podczas gdy w weekendy ruch jest wyraźnie mniejszy.
– Od grudnia 2023 roku do 30 listopada 2024 w centrach przesiadkowych parkowanych było średnio 17 256 pojazdów miesięcznie – 8 589 na Centrum Przesiadkowym Brynów i 8 667 na Centrum Przesiadkowym Zawodzie. Te dane potwierdzają, że obiekty te spełniają swoją funkcję, ułatwiając mieszkańcom oraz osobom dojeżdżającym do Katowic korzystanie z komunikacji publicznej – podkreśla Piotr Handwerker, dyrektor MZUiM.
Centra przesiadkowe w Katowicach zostały zaprojektowane z myślą o integracji różnych środków transportu. Z samochodu można przesiąść się na tramwaje i autobusy oraz rowery miejskie, dzięki czemu bez problemu można dojechać do ścisłego centrum miasta.
SPP w liczbach
Aktualnie w systemie znajduje się ponad 11 tys. czynnych Parkingowych Kart Mieszkańca, 557 abonamentów (przysługują mieszkańcom pozostałych dzielnic, nieobjętych strefą) oraz 5 Parkingowych Kart Przedsiębiorcy. W związku z głosami płynącymi od mieszkańców system został uzupełniony o funkcję przypomnienia o zbliżającym się końcu terminu ważności danego abonamentu/karty.
– Należy też pamiętać, że niestety niektóre systemy poczty mogą kwalifikować wiadomości z przypomnieniem jako spam. Warto sprawdzać więc dodatkowe foldery na skrzynce mail, ale przede wszystkim samodzielnie pilnować terminów ważności swoich usług. Przypomnienia mailowe to jedynie opcja dodatkowa. By ułatwić mieszkańcom utrzymanie ciągłości obowiązywania karty/abonamentu system umożliwia złożenie kolejnego wniosku z dużym wyprzedzeniem, nawet 30 dni przed końcem ważności aktualnej karty czy abonamentu. Ponadto użytkownicy otrzymują informacje o czasie funkcjonowania w mailu potwierdzającym uruchomienie abonamentu lub karty – tłumaczy w imieniu MZUiM Dawid Kwiecień z Katowickiej Agencji Wydawniczej. Trwają także prace nad tym, aby powiadomienie "push" było wysyłane również za pośrednictwem Katowickiej Karty Mieszkańca.
W ramach nowej polityki parkingowej zmienił się także system weryfikacji czy kierowca wniósł opłatę za parkowanie. Od 1 grudnia 2023 roku do 1 listopada 2024 roku skontrolowano ponad 1,5 mln pojazdów. W tym samym czasie wystawiono 68 235 opłat dodatkowych, wynikających z nieopłacenia parkowania. Ponadto kierowcy dokonali płatności za parkowanie 2,329 mln razy, realizując je poprzez parkomaty, aplikacje i abonamenty. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w centrum miasta w strefie płatnego parkowania gmina przeznacza wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie.
Fot. UM Katowice