Teraz gramy:

Title

Artist
Background

Przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego. Rusza platforma informacyjna dla pasażerów Kolei Śląskich

Autor: w dniu 2023-10-16

Przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego jest jedną z największych inwestycji kolejowych w regionie. Stała się tematem debat prowadzonych z udziałem samorządowców. Niezbędne informacje, o których powinni wiedzieć pasażerowie, będą publikowane w specjalnie przygotowanym serwisie internetowym. 

Koleje Śląskie przygotowały kampanię informacyjną, która ma ułatwić podróżnym korzystanie z przejazdów w okresie prac remontowych prowadzonych przez ogólnopolskiego zarządcę infrastruktury.

Cykl debat zapoczątkowany został 9 października. Wypowiadali się wówczas eksperci, którzy przybliżyli szczegóły procesu przebudowy Węzła Katowickiego i wiążące się z nim utrudnienia.

Wśród uczestników spotkania znaleźli się Przemysław Brych – influencer i społecznik, znany w mediach społecznościowych jako Konduktor Przemek oraz Damian Łuniewski – Naczelnik Działu Rozkładów Jazdy i Obiegów Kolei Śląskich, ekspert odpowiedzialny za opracowanie nowego rozkładu jazdy na czas przebudowy.

Moderatorem spotkania był Maciej Zaremba – rzecznik prasowy Kolei Śląskich. Podczas debaty, którą transmitowano także w Internecie, każdy z uczestników miał okazję przedstawić swoje propozycje dotyczące nowego rozkładu jazdy Kolei Śląskich.

Wokół projektu powstała Rada Kolejowa. To nieformalne społeczne stowarzyszenie, którego zadaniem ma być zgłaszanie ewentualnych uwag związanych z procesem przebudowy. Stanowisko Rady ma mieć realny wpływ na rozwiązania związane z efektywnością funkcjonowania Kolei Śląskich. Koordynatorem stowarzyszenia został Przemysław Brych.

Koleje Śląskie podkreślają, że przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego jest ważnym projektem dla regionu. Obejmuje odcinek linii E65 od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, Zabrzeg aż po Zebrzydowice.

Głównym celem inwestycji jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od regionalnego i dalekobieżnego, co ma wpłynąć na wzrost przepustowości oraz regularność połączeń kolejowych. Dodatkowo ma być zagęszczona siatka połączeń. Wedle projektu mają powstać nowe przystanki osobowe w okolicach największych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, co ma pozytywnie wpłynąć na rolę kolei w transporcie miejskim.

Utrudnienia związane z realizacją inwestycji wynikają z jednotorowością tej trasy. W pozostałych przypadkach, gdzie tory są dwutorowe lub więcej – informują "Dwa Kwadranse" – ruch będzie przenoszony między torami, zachowując możliwość prowadzenia ruchu. W ramach modernizacji węzła katowickiego, od Będzina przez Sosnowiec aż na Ligotę, zostaną również dobudowane dodatkowe tory, które będą obsługiwać pociągi regionalne. To umożliwi zwiększenie częstotliwości pociągów i bardziej regularne kursowanie. Nowe tory będą stopniowo oddawane do użytku w trakcie inwestycji, umożliwiając przenoszenie ruchu i minimalizując utrudnienia przez cały okres przebudowy.

Utrudnienia związane z przebudową zostały podzielone na etapy. Poniżej odcinki, na których ze względu na mniejszą liczbę torów, możliwa będzie mniejsza liczba pociągów oraz ewentualne skrócenia tras.

ETAP 0:

  • Na odcinku Katowice – Katowice Zawodzie dostępne będą 2 tory z 4 istniejących.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice ruch będzie prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.

ETAP 1:

  • Na odcinku Katowice – Katowice Zawodzie dostępne będą 2 tory z 4 istniejących.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice ruch będzie prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.

ETAP 2:

  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice – Katowice Zawodzie dostępne będą 2 tory z 4 istniejących.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice ruch będzie prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.

Przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego ma odgrywać ważną rolę dla rozwoju kolejnictwa na Śląsku. Przewoźnicy i instytucje odpowiedzialne za projekt zapewniają, że dołożą wszelkich starań, by utrudnienia były jak najmniejsze i że cały proces przebiegnie sprawnie i efektywnie. Warto być na bieżąco z informacjami i dostosować swoje plany podróży do zmian w rozkładzie jazdy. Wszystkie niezbędne informacje będą publikowane na stronie internetowej https://przebudowawezlakatowickiego.pl/

Fot. archiwum