Przestępcy podszywają się pod CBZC
Autor: Andrzej Zazgórnik w dniu 2024-04-03
Śląska Policja informuje, że w przestrzeni publicznej pojawiają się doniesienia, z których wynika, iż oszuści, dzwoniąc z numerów należących do Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości zaczynających się prefiksem 47, wyłudzają pieniądze od pokrzywdzonych lub nakłaniają do określonego zachowania np. przekazania informacji czy zainstalowania szkodliwej aplikacji.
Przestępcy, podszywając się pod policjantów CBZC informują rozmówców, że ich pieniądze zgromadzone na koncie są zagrożone. Mają oni dane dotyczące imienia, nazwiska czy adresu email rozmówcy. Warto być ostrożnym przekazując obcym pieniądze czy jakiekolwiek informacje o sobie. Warto pamiętać, że oszuści mogą posługiwać się również innymi "legendami". Każdą podejrzaną rozmowę telefoniczną należy jak najszybciej zakończyć.
Służby apelują o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami podającymi się za funkcjonariuszy różnych służb lub proponującymi świadczenie usług finansowych, lub bankowych. Bezwzględnie należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby. Nie należy ulegać namowom rozmówcy z prośbą o wykonywanie żadnych przelewów, czy podawanie kodów do autoryzacji przelewów bankowych.
O czym należy pamiętać?
- Policjanci nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych tajnych akcjach i nie proszą o branie w nich udziału osób postronnych. Tym bardziej, ostrożność należy zachować wtedy, gdy osoby podające się za przedstawicieli służb czy banków, proszą o wykonanie przelewów, czy podanie kodów autoryzacyjnych. W takich przypadkach należy natychmiast powiadamiać Policję.
- Nawet fachowe słownictwo rozmówcy nie może być potwierdzeniem jego wiarygodności.
- Należy zawsze mieć świadomość, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiamy z prawdziwym przedstawicielem banku.
- Zawsze należy czytać treść SMS-ów, jakie przychodzą na telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej w trakcie połączenia z rzekomym przedstawicielem banku, lub innej instytucji. Z ich treści może wynikać, że akceptujemy transakcję, którą przeprowadzają przestępcy.
- Jeżeli rozmowa wzbudza jakiekolwiek wątpliwości lub niepokój, należy rozłączyć się, odczekać minimum 30 sekund, a następnie samodzielnie połączyć z instytucją, której rzekomy przedstawiciel dzwonił, koniecznie wybierając oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, a nie oddzwaniając na wcześniejsze połączenie.
- Należy zachować zdrowy rozsądek i zimną krew, nawet jeżeli zostało się poinformowanym o potencjalnym zagrożeniu np. utrata środków. Należy spokojnie przemyśleć, czy środki naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie, czy może rozmowa prowadzona jest z oszustem, który dopiero sytuację chce wykorzystać. Dobrym krokiem będzie przerwanie połączenia i ponowne jego zainicjowanie zgodnie z zasadą powyżej.