Sztuka ulicy w Gliwicach. Skatepark nabierze kolorów
Autor: Andrzej Zazgórnik w dniu 2025-06-30
Biennale Gliwice 2025 to nowy wymiar miejskiego festiwalu – wydarzenie organizowane przez Miasto Gliwice pod patronatem Prezydent Katarzyny Kuczyńskiej-Budki, łączy kulturę, sztukę i społeczne zaangażowanie w przestrzeni publicznej. Jednym z najbardziej dynamicznych punktów programu będzie Graffiti Jam + BZR Stage na Placu Krakowskim – całodniowa celebracja kultury ulicznej, twórczej ekspresji i wspólnoty.
Kolor zamiast szarości – wielkoformatowe malowanie skateparku
W czwartek, 3 lipca, od godziny 10:00 artyści związani z grupą Animacje Na Ścianie rozpoczną przekształcanie ścian skateparku na Placu Krakowskim w wielkoformatowe dzieło sztuki. Animacje na Ścianie to gliwicka pracownia street artu prowadzona od 2018 przez Bartka Prajsnara. Artyści działają legalnie i profesjonalnie, a ich misją jest przekształcanie "szarych miast" w przyjazne, kolorowe przestrzenie oraz budowanie społeczności wokół sztuki ulicznej. Dbają o porządek i estetykę, a ich malunki zawsze powstają za zgodą właścicieli i w miejscach odpowiednich do prezentacji.
Dzieci też malują! Szwedzki mentorem strefy dla najmłodszych
Podczas Biennale Gliwice zostanie utworzona także specjalna przestrzeń do twórczego działania. Mentorem tej strefy będzie znany artysta graffiti – Szwedzki. W godzinach od 10:00 do 15:00 będzie tworzył autorskie graffiti, które połączy wartości Biennale, miasta Gliwice. Jego praca stanie się wizualnym symbolem współpracy i kreatywności, która towarzyszy festiwalowi, a także ukłonem w stronę miasta i jego mieszkańców.
Od godziny 15:00 do 18:00 przestrzeń ta zostanie udostępniona najmłodszym uczestnikom Biennale, którzy pod okiem Szwedzkiego będą mieli okazję rozwijać swoje artystyczne pasje. Na specjalnie przygotowanej ściance dzieci będą mogły wypełniać i kolorować szkic, a także dodawać własne pomysły i elementy. To dla nich wyjątkowa możliwość, aby legalnie i bez obaw wyrazić siebie poprzez sztukę, poznając przy tym podstawy graffiti pod okiem doświadczonego artysty i pedagoga.
– To dla mnie istotne, żeby dzieciaki mogły malować legalnie i bez stresu – tak jak ja kiedyś o tym marzyłem. Chodzi o to, żeby poczuły, że mogą zostawić swój ślad, choćby to był kolorowy es na ścianie. To nie tylko zabawa – to ich pierwszy krok do wyrażania siebie. Najważniejsze jest to, żeby dzieci czuły, że ich sztuka ma wartość – nawet jeśli to pierwsze, nieporadne linie. Chodzi o radość, kontakt z kolorem, Kiedy widzę, jak ktoś po raz pierwszy maluje na ścianie i zaczyna się uśmiechać – wiem, że to działa – komentuje Szwedzki.
Artysta wspomina także swoje początki, kiedy ponad 25 lat temu tworzenie graffiti wiązało się z ryzykiem i stresem. – Trzeba było biegać po nocach, po tyłach garaży, ryzykując i chowając się przed światem. A i tak te prace rzadko kiedy wyglądały dobrze. Świetnie, że teraz możemy dać młodym szansę na coś innego. Podczas Biennale w Gliwicach, razem z Volvo Euro-Kas, po raz kolejny stworzymy specjalną przestrzeń do twórczego działania. Dla mnie to ogromna satysfakcja – stworzyć taką przestrzeń w samym sercu miasta, dać dzieciakom i młodzieży możliwość wyrażenia siebie w kolorze, bez oceniania, bez stresu – podsumowuje.
Warto też wiedzieć, że Szwedzki choć chętnie pozuje do zdjęć i aktywnie uczestniczy w wydarzeniach artystycznych, nie pokazuje publicznie swojej twarzy. Artysta konsekwentnie występuje w masce, która stała się jego znakiem rozpoznawczym – zarówno na scenie graffiti, jak i podczas oficjalnych projektów czy warsztatów.
Dzięki wsparciu Volvo Euro Kas, Graffiti Jam stanie się jednym z najbardziej dynamicznych i wyjątkowych wydarzeń Biennale Gliwice – Sztuka w mieście, miasto w sztuce. Marka angażuje się nie tylko w organizację tego wydarzenia, ale także w rozwój młodych talentów i promowanie sztuki, która łączy pokolenia i wzmacnia więzi społeczne w mieście.
– Wspieramy ten projekt, bo graffiti to forma sztuki, która rodzi się z pasji. A pasja to dokładnie to, co nas napędza w motoryzacji i poza nią. Dokładnie rozumiemy, jak ważna jest pasja, precyzja i technika – wartości, które są także sercem graffiti i street artu. Wspierając ten projekt, chcemy pokazać, że sztuka uliczna to nie tylko wyraz kreatywności, ale także rzetelność i zaangażowanie, które inspirują nas na co dzień. Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w inicjatywie, która daje młodym twórcom możliwość rozwijania się i budowania swojej tożsamości – zaznacza Katarzyna Romaniec, kierowniczka działu marketingu w Volvo Euro Kas Katowice, partnera Biennale:
BAZAR ZONE – muzyka, taniec, street lifestyle
Co jeszcze przygotowano? Od godziny 15:00 Plac Krakowski wypełni się dźwiękami muzyki i rytmami miasta. BAZAR ZONE to popołudniowa strefa wydarzenia, w której spotkają się różne elementy kultury hip-hop. W programie: sety lokalnych DJ-ów na żywo, uliczny ping-pong, pokazy tańca b-boyów, strefa z niezależną modą i gadżetami. Nie zabraknie też przestrzeni chilloutowej dla uczestników w każdym wieku. Tu sztuka, sport i muzyka spotkają się w jednym miejscu – bez barier, bez biletów, z wolnością jako fundamentem.
– Skatepark na Placu Krakowskim to coś więcej niż infrastruktura sportowa – to miejsce spotkań, wymiany energii i tworzenia lokalnej tożsamości. To przestrzeń, która żyje rytmem miasta, dlatego wierzymy, że powinny dziać się tu rzeczy tak wyjątkowe jak Graffiti Jam. Cieszymy się, że skatepark, o który dba Miejski Zarząd Usług Komunalnych, staje się częścią Biennale Gliwice, bo dzięki takim inicjatywom zmienia się nie tylko miejsce, ale też sposób, w jaki je postrzegamy i z niego korzystamy – mówi Julia Wieczorek z Miejskiego Zarządu Usług Komunalnych w Gliwicach.
Informacje o wydarzeniach organizowanych w ramach Biennale Gliwice 2025 publikowane są w mediach społecznościowych (Facebook i Instagram: @biennalegliwice) oraz w aplikacji [GAMA] – Gliwickiej Aplikacji Miejskich Aktywności.