Trwa łatanie dziur w drogach. Służby tłumaczą

Autor: w dniu 2024-02-07

Miasta naprawiają zniszczone drogi. Służby miejskie podejmują działania związane z naprawami po zimie. Czemu właściwie jest tak, że drogi ulegają takim zniszczeniom? Ci, którzy znają temat, tłumaczą zagadnienie.

Miasta podejmują działania związane z naprawą dróg. Tak jest między innymi w Katowicach. Od wielu dni, jak informuje miasto, codziennie od 25 do nawet 30 pracowników z 6 brygad Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów prowadzi naprawy uszkodzonych nawierzchni dróg. Uzupełniane są dziury i wyrwy przede wszystkim na głównych trasach, gdzie panuje największe natężenie ruchu, ale nie tylko. Pracownicy prowadzą też działania na mniej uczęszczanych drogach w poszczególnych dzielnicach. Do tej pory prace prowadzone były na ponad 200 ulicach, m.in.: Armii Krajowej, Rolnej, Uniwersyteckiej, Markiefki, Wiosny Ludów, Robotniczej, Milowickiej czy Niezapominajek. Ponadto codziennie jedna brygada patroluje główne trasy w Katowicach, jak DK86, DTŚ, Chorzowska, Bagienna, Kościuszki, Al. Roździeńskiego, Bocheńskiego, Bracka, Mikołowska, by na bieżąco kontrolować stan dróg.

– Gdy tylko pozwalają na to warunki i nie ma opadów deszczu, to prowadzimy prace naprawcze, by umożliwić bezpieczne poruszanie się po katowickich drogach. To nasz priorytet, dlatego działania realizujemy również w soboty i niedziele. Usunięcie dziur i wyrw wymaga jednak czasu. Opiekujemy się 550 km bieżących dróg, a nasi pracownicy każdego dnia mają do wykonania również inne zadania – tłumaczy Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach. – Proszę kierowców o wyrozumiałość, gdy widzą na drodze pojazdy MZUiM. Mamy świadomość, że każdemu zależy na czasie, ale by przeprowadzić naprawy musimy niestety w danym miejscu spowodować to spowolnienie ruchu – dodaje dyrektor MZUiM.

Problemem jest "przejście przez zero"

Jednym z głównych czynników degradacji dróg po zimie, przypomina MZUiM, jest niesprzyjająca pogoda. Wbrew pozorom – jak czytamy – nie tylko mrozy są groźne dla nawierzchni jezdni. Wahania temperatury – zwłaszcza gdy dzień zaczyna się od kilku stopni powyżej zera, a wieczorem następuje przymrozek – są szczególnie szkodliwe. To tzw. "przejście przez zero" sprawia, że woda, dostając się do szczelin w nawierzchni, zmienia swoją objętość poprzez zamarzanie i ponowne rozmarzanie. Efektem tego procesu są liczne spękania i uszkodzenia na drodze. W ten sposób w krótkim czasie mogą powstać nawet bardzo rozległe wyrwy.

– W związku ze zmieniającym się klimatem coraz częściej mamy do czynienia z takimi nagłymi zmianami temperatury. Takie wahania są destrukcyjne dla jakości dróg. Właśnie z tego powodu jeszcze przed nadejściem wiosny następuje mobilizacja naszych pracowników, którzy przystępują do kompleksowych działań, aby doprowadzić stan jezdni do odpowiedniego poziomu. W takich przypadkach, dla zapewnienia komfortu przejazdu, roboty obywają się przy punktowym zawężeniu pasa drogowego, często w weekendy, gdy na ulicach panuje mniejszy ruch – mówi Piotr Handwerker, dyrektor MZUiM.

Zabezpieczenie dla kierowców – zabezpieczeniem dla gmin

Naprawy nawierzchni dróg – nawet tymczasowe łatanie dziur, które ma zabezpieczyć je tylko na krótki czas – nie tylko poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy, ale także jest ważne pod kątem zabezpieczenia interesów kierowców, jak i samorządu. Dowodzi temu, jak informuje MZUiM, przykład pewnej gminy wiejskiej, w której nieodpowiednio utrzymana droga była powodem uszkodzenia luksusowego samochodu. Gdy dojdzie do takiej sytuacji, a szkoda powstaje z winy zarządcy drogi – a nie na przykład nadmiernej prędkości czy niedostosowania się do organizacji ruchu – kierowca może ubiegać się o pokrycie kosztów przez zarządcę. Tak było też w tym przypadku. Kierowca wystąpił o odszkodowanie, które wyniosło łącznie 450 tys. zł i wyczerpało polisę samorządu.

Nie tylko naprawy, ale także duże remonty

Katowickie służby nie ograniczają się jedynie do usuwania uszkodzeń po zimie. Przeprowadzają także inne ważne inwestycje, z których korzystamy zarówno jako kierowcy, rowerzyści i piesi. Obecnie prowadzone są działania dotyczące 5 mostów i kładek dla pieszych. To modernizacja wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ligockiej nad torami PKP, przebudowa mostu i kładek dla pieszych w ciągu ul. Bohaterów Monte Cassino nad ul. Bagienną, rozbiórka i budowa nowego mostu w ciągu ul. Żelaznej nad Rawą, remont wiaduktu w ciągu ul. Jana Pawła II, rozbiórka i budowa nowego przęsła kładki w ciągu ul. Szopienickiej nad zlikwidowanym torem linii kolejowej. Łączna wartość tych inwestycji to około 29 mln zł. Obecnie prace zbliżają się do końca, który planowany jest na tegoroczne lato.

Źródło: KAW