Trwają testy autobusu wodorowego
Autor: Andrzej Zazgórnik w dniu 2024-02-21
PKM Sosnowiec rozpoczął testowanie polskiego autobusu wodorowego polskiej marki NesoBus. Dwunastometrowy pojazd może zabrać na pokład do 93 pasażerów i wprowadzono go do obsługi kilku linii ZTM.
PKM Sosnowiec rozpoczął kilkudniowe testy polskiego autobusu wodorowego NesoBus. To polska marka autobusów należąca do grupy spółek: Grupa Polsat Plus i ZE PAK. Dwunastometrowy autobus, który może zabrać na pokład do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących, będzie testowany na trzech liniach 160S, 813 i 84.
– Lubimy sprawdzać nowe rozwiązania. Mamy już kilkadziesiąt autobusów elektrycznych, typu plug-in czy hybryd. Teraz czas sprawdzić możliwości autobusu napędzanego wodorem – wyjaśnia Marek Pikuła, prezes PKM-u Sosnowiec.
Autobus jest bardzo efektywny – zużywa około 8 kg wodoru na 100 km. Ma zasięg do 450 km, a samo tankowanie trwa zaledwie 15 minut.
Przyszła pora na testy w Metropolii
Polski autobus wodorowy NesoBus miał swoją premierę 30 maja 2022 roku. Od tego czasu przemierza Polskę. Teraz przyszła pora na testy w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
– Bardzo czekam na wyniki i raport przygotowany przez PKM Sosnowiec. Sam pojazd prezentuje się bardzo dobrze. Co najważniejsze, to zeroemisyjny pojazd, który nie emituje spalin i oczyszcza powietrze – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Jak przebiega proces napędzania nowoczesnego silnika?
– Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Posiada własną "mini-elektrownię". Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca na bieżąco silniki elektryczne. Nie ma żadnego procesu spalania – opisuje Maciej Nietopiel, prezes NesoBusa, wiceprezes zarządu w ZE PAK SA.
Technologia i ochrona środowiska to jedno, a jak pojazd jest oceniany przez użytkownika, czyli kierowcę?
– To bardzo komfortowy autobus, który łatwo się prowadzi. Można go porównać do klasycznego autobusu elektrycznego – opowiada Robert Kazimirski, kierowca PKM Sosnowiec, który testuje pojazd.
W zbiornikach NesoBusa znajduje się zielony wodór. Wytwarzany jest z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną, która pod wpływem temperatury przeistacza się w wodę.
– NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast, likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5 – dodaje prezes Nietopiel.