Koleje Śląskie – dlaczego są sytuacje, w których pociągi nie są ze sobą skomunikowane?

Autor: w dniu 2023-07-17

Pasażerowie poruszający się taborem Kolei Śląskich zadają często pytanie: "Dlaczego są sytuacje, w których pociągi nie są ze sobą skomunikowane"? Koleje Śląskie podkreślają, że wynika to z dwóch zasadniczych przyczyn.
Po pierwsze – jak informuje przewoźnik – w województwie śląskim trwa wiele prac modernizacyjnych sieci kolejowej. Powoduje to, że pociągi muszą kursować w ramach tzw. zastępczych rozkładów jazdy, z wieloma ograniczeniami takimi jak jazda po jednym torze, z wydłużonym czasem przejazdu itd. W wyniku tego pociągi mają określone "sloty" czasowe, w których mogą wjechać w stację przesiadkową. Pociąg, na który chcemy się przesiąść ma również konkretny slot.

Pojawia się pytanie, dlaczego nie zamienić się z innym pociągiem trasami? Czasami rzeczywiście istnieje taka możliwość i wówczas pociągi Kolei Śląskich – informuje spółka – zamieniają się z innymi pociągami trasami, ale niestety równie często zdarza się, że w interesującym "slocie" jedzie pociąg wyższej kategorii. Utrzymanie skomunikowania wiąże się wtedy z koniecznością jazdy w planie następnego pociągu Kolei Śląskich, co mija się z celem. Powoduje to brak możliwości skomunikowania wybranych pociągów. Ograniczeniami są też odcinki linii kolejowych z jednym torem, po którym jeździ się w obu kierunkach. Wtedy ograniczone możliwości ruchowe również utrudniają realizację wszystkich tzw. skomunikowań.

Fot. Koleje Śląskie

Druga przyczyna to niewystarczająca ilość połączeń na danym odcinku. To także wynika z wielu przyczyn. Pierwsza to brak wystarczającej przepustowości, czyli brak możliwości uruchomienia większej ilości pociągów, bo odcinek po którym jedzie pociąg nie zmieści już więcej kursów. Kolejna, równie istotna przyczyna to ograniczone możliwości finansowe i taborowe. Pomimo bardzo dużych nakładów finansowych na kolej w województwie śląskim, budżet organizatora nie jest nieskończony. Lekarstwem mogłaby być obniżka stawek dostępu do infrastruktury, po której jeżdżą pociągi i obniżka cen energii. Wtedy można za taką samą pulę pieniędzy uruchomić więcej pociągów. W tym przypadku należy jednak pamiętać, że infrastruktura kolejowa w województwie śląskim, w wyniku już zakończonych prac modernizacyjnych, ma wysokie stawki dostępu, co przekłada się na wyższe koszty uruchomienia pociągów.