Rajd Śląska 2023: Wróblewski wygrywa, Grzyb mistrzem Polski
Autor: Andrzej Zazgórnik w dniu 2023-09-11
Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo) wygrali Rajd Śląska 2023, który był szóstą, przedostatnią rundą sezon mistrzostw Polski (RSMP), a także rundą pucharu Europy FIA (FIA ERT) oraz mistrzostw strefy Europy Centralnej (FIA CEZ). Czwarte miejsce zajęli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo), dzięki czemu zdobyli tytuł rajdowych mistrzów Polski 2023.
Rajd Śląska, zawody organizowane przez Fundację Automobilistów, były również zaliczane do kalendarzy Historycznych Rajdowych Mistrzostw Polski (HRSMP) i Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP). Łącznie, ze Stadionu Śląskiego w Chorzowie, gdzie zlokalizowano bazę rajdu, do rywalizacji ruszyły 94 załogi. 47 rywalizowało w ramach rundy FIA ERC, 13 duetów walczyło o punkty w historycznym czempionacie, a 34 w RMP.
Trasa tegorocznej edycji Rajdu Śląska liczyła 635,12 km, z czego blisko 150,34 to dystans 12 asfaltowych odcinków specjalnych.
Wróblewski i Wróbel wygrali siedem z 12 odcinków specjalnych rajdu. Pierwszy raz na prowadzenie wyszli po rozgrywanym w sobotę oesie w Jastrzębiu-Zdroju (18,2 km). Pod koniec drugiego dnia rajdu mieli jednak problemy z hamulcami i przed finałowym etapem zawodów spadli na trzecią pozycję. Sobotnie zmagania w roli liderów zakończyli bracia Jarosław i Marcin Szejowie (Hyundai i20 R5). Za nimi plasowali się wiceliderzy punktacji mistrzostw – Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +0,9 s). Z kolei Wróblewskiego i Wróbla od Szejów dzieliło 8,3 s.
W niedzielę, 10 września, Wróblewski i Wróbel wygrali wszystkie cztery rozegrane oesy i zwyciężyli w Rajdzie Śląska. Dla kierowcy z Żywca to trzeci w karierze triumf w klasyfikacji generalnej rundy mistrzostw Polski. Poprzednie dwa zwycięstwa Wróblewski wywalczył w Rajdzie Świdnickim – w 2021 i 2022 roku.
Na drugim miejscu finiszowali Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (+5,1 s). Na trzeciej pozycji metę osiągnęli bracia Szejowie (+7,5 s).
Czwarte miejsce wywalczyli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (+35,8 s). Tym wynikiem pochodzący z Rzeszowa kierowca przypieczętował swój trzeci w karierze tytuł mistrza Polski. W sezonie 2016 Grzyb triumfował z Robertem Hundlą, a w 2018 roku w drodze do tego sukcesu, w poszczególnych rundach RSMP pilotowali go Bogusław Browiński, Robert Hundla i Jakub Wróbel. Rzeszowianin ma na swoim koncie również siedem tytułów mistrza Słowacji. Z kolei dla jego pilota – Adama Biniędy to pierwszy w karierze tytuł rajdowego mistrza Polski.
Czołową piątkę Rajdu Śląska 2023 uzupełnili Sylwester Płachytka i Rafał Fiołek (Skoda Fabia Rally2 evo, +45,0 s).
Na Power Stage – ostatnim, dodatkowo punktowanym odcinku rajdu – pięć punktów za najlepszy czas zdobyli Wróblewski i Wróbel. Na kolejnych miejscach uplasowały się załogi Szeja/Szeja (4 pkt), Grzyb/Binięda (3 pkt), Byśkiniewicz/Siatkowski (2 pkt) oraz Płachytka/Fiołek (1 pkt).
W klasie 3 (samochody Rally3) zwyciężyli Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3). Czwarte miejsce zajęli Piotr Parys i Damian Syty (Ford Fiesta Rally3, +10:05,1 s), dzięki czemu obronili prowadzenie w punktacji tej klasy. O tytule w tej kategorii zdecyduje finałowa runda sezonu – 68. Rajd Wisły (29 września – 1 października)
W klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) rywalizację zdominowali Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski w Porsche 911 GT3, najszybsi na wszystkich 11 odcinkach specjalnych.
Po Rajdzie Śląska na pierwszym miejscu punktacji mistrzostw Polski są Grzyb i Binięda (178 pkt). Na kolejnych miejscach plasują się załogi Byśkiniewicz/Siatkowski (135 pkt), Płachytka/Fiołek (118 pkt) oraz Kołtun/Pleskot (95 pkt).
Finałową runda sezonu RSMP będzie 68. edycja Rajdu Wisły (29 września – 1 października).
Rajd Śląska 2023 – klasyfikacja końcowa:
1. Wróblewski/Wróbel (Škoda Fabia Rally2 Evo) 1:28:30,8 s
2. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +5,1 s
3. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +7,5 s
4. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia Rally2 Evo) +35,8 s
5. Płachytka/Fiołek (Škoda Fabia Rally2 Evo) +45,0 s
6. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta R5 MkII) +1:06,0 s
7. Terlecki/Marczewski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +2:32,1 s
8. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3) +3:52,6 s
9. Kwiatkowski/Kozdroń (Škoda Fabia Rally2 Evo) +4:00,7 s
10. Kowalczyk/Hryniuk (Peugeot 208 Rally4) +6:24,5 s
RSMP 2023 – punktacja po Rajdzie Śląska 2023 (runda 6/7):
1. Grzyb/Binięda 178 pkt
2. Byśkiniewicz/Siatkowski 135 pkt
3. Płachytka/Fiołek 118 pkt
4. Kołtun/Pleskot 95 pkt
5. Szeja/Szeja 67 pkt
6. Wróblewski/Wróbel 64 pkt
7. Sesks/Francis 60 pkt
8. Terlecki/Marczewski 51 pkt
9. Poloński/Sitek 43 pkt
10. Kwiatkowski/Kozdroń 42 pkt
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.
Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2023 zaplanowano siedem rajdów. Pięć rund to rajdy asfaltowe, a dwa to zawody rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych.
Kalendarz RSMP 2023:
1. runda: 51. Rajd Świdnicki
Data: 21-23 kwietnia
Baza: Świdnica
Nawierzchnia: asfalt Organizator: Automobilklub Sudecki
2. runda: ORLEN 79. Rajd Polski (runda FIA ERC)
Data: 19-21 maja
Baza: Mikołajki
Nawierzchnia: szuter Organizator: ZG PZM
3. runda: 42. Rajd Podlaski
Data: 1-3 czerwca
Baza: Białystok
Nawierzchnia: szuter Organizator: Automobilklub Podlaski
4. runda: Valvoline Rajd Małopolski
Data: 6-8 lipca
Baza: Maków Podhalański
Nawierzchnia: asfalt Organizator: Automobilklub Śląski
5. runda: 32. Rajd Rzeszowski (runda FIA ERT)
Data: 10-12 sierpnia
Baza: Rzeszów
Nawierzchnia: asfalt Organizator: Automobilklub Rzeszowski
6. runda: Rajd Śląska (runda FIA ERT)
Data: 8-10 września
Baza: Chorzów
Nawierzchnia: asfalt Organizator: Fundacja Automobilistów
7. runda: 68. Rajd Wisły
Data: 29 września – 1 października
Baza: Wisła
Nawierzchnia: asfalt Organizator: Automobilklub Śląski
Rundy RSMP mają około 110 do 150 km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest Rajd Polski, będący jedocześnie rundą mistrzostw Europy. Łączna długość prób sportowych w tych zawodach to blisko 200 km.
Ten dystans najczęściej podzielony jest na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzami Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.
Źródło: materiały Organizatora