Powstaje pierwsza velostrada w Katowicach. Inwestycja rozpoczęta
Autor: Andrzej Zazgórnik w dniu 2024-03-04
Za 9 miesięcy, w Katowicach, rowerzyści pojadą pełnowymiarową veolstradą. Jedna z pierwszych okazałych dróg rowerowych powstaje w lesie między Giszowcem a Ochojcem i Brynowem. Dziś wbito pierwsze łopaty na budowie. Wykonawca zaczyna na tyłach osiedla przy ulicy Kolistej, wykorzystując nasyp dawnej linii kolejowej.
Symbolicznym "wbiciem łopaty" prezydent Marcin Krupa rozpoczął realizację pierwszej velostrady w Katowicach. Inwestycja umożliwi wygodniejsze i szybsze przemieszczanie się rowerzystów między Brynowem a Giszowcem. Roboty budowlane potrwają 9 miesięcy, a kolejne 3 przeznaczone są na odbiory inwestycji.
– Rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach ma na celu nie tylko stworzenie komfortowych dróg dla rowerzystów, ale również zwiększenie ich bezpieczeństwa. To ważny element zrównoważonego rozwoju miasta. Tylko od 2015 r. w Katowicach powstało 46 km infrastruktury rowerowej za ponad 43 mln zł. Aktualnie jesteśmy w trakcie realizacji połączeń rowerowych w Giszowcu i Szopienicach-Burowcu, dodatkowo w przetargach na realizację są kolejne inwestycje w Brynowie, na os. Paderewskiego i w Śródmieściu – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Największa inwestycja dotyczy budowy pierwszej w naszym mieście velostrady. To realizacja bezkolizyjnej drogi rowerowej o szerokości 4 m i długości blisko 4,4 km oraz całej infrastruktury towarzyszącej z punktami odpoczynku dla rowerzystów, chodnikiem i oświetleniem – dodaje prezydent. Wartość inwestycji, która zostanie udostępniona mieszkańcom na przełomie 2024 i 2025 r., to blisko 11,5 mln zł.
Pierwsza katowicka velostrada połączy Giszowiec z Muchowcem i dalej z Brynowem. Swój bieg rozpocznie w rejonie układu drogowego przy ul. Kolistej i będzie prowadziła – częściowo śladem dawnej linii kolei piaskowej – do przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta oraz skrzyżowania z trasą rowerową nr 1.
Pierwsza velostrada w Katowicach. Ruszyły prace
Na trasie o szerokości 4 metrów znajdzie się m.in. 7 miejsc obsługi rowerzystów, zamontowany zostanie licznik rowerowy oraz oświetlenie. Z trasy będzie można zjechać w kierunku ul. Francuskiej, w pobliżu przystanku autobusowego Muchowiec Korty Pętla, by istniejącą infrastrukturą rowerową pojechać w stronę Śródmieścia lub Osiedla Paderewskiego i Doliny Trzech Stawów. Od zjazdu w ulicę Francuską w stronę Giszowca wzdłuż velostrady będzie poprowadzony chodnik.
– Serdecznie dziękuję Panu Prezydentowi za otwartość przy rozmowach w sprawie tej inwestycji. Ta velostrada będzie stanowiła jeden z elementów całej 120 km sieci takich dróg, których budowę planujemy w miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Pierwsze metry velostrady w GZM powstały w Sosnowcu, natomiast w Katowicach wybudowane zostaną pierwsze kilometry dogi rowerowej o parametrach rowerowej autostrady. Katowice są kluczowe dla tego projektu, gdyż to właśnie tutaj będą się zbiegały velostrady prowadzące z pozostałych miast Metropolii. Mam nadzieję, że to będzie dobry przyczynek by mieszkańcy przesiadali się z samochodów na rowery – powiedział Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
W postępowaniu przetargowym na realizację wybrana została oferta firmy DROGOPOL Sp. z o.o. To jeden z 10 wykonawców, którzy byli zainteresowani realizacją tej inwestycji i złożyli swoje oferty. Umowa z wykonawcą została zawarta 6.02.2024, natomiast 13.02.2024 został przekazany plac budowy. Oprócz standardowych robót przygotowawczych ważne było także dopełnienie formalności z PKP w zakresie możliwości prowadzenia prac na działce spółki oraz w pobliżu czynnej linii kolejowej.
– Nasza firma jest od samego początku swojego istnienia związana z Katowicami. Tym bardziej jesteśmy dumni, że to DROGOPOL wybuduje pierwszą w mieście velostradę. Mamy 9 miesięcy na realizację tej inwestycji. Bardzo dobrym prognostykiem jest termin, w którym przejmujemy plac budowy, bo to początek sezonu budowlanego – powiedział Michał Staszewski, wiceprezes spółki DROGOPOL Sp. z o.o.
Trzy przetargi na kolejne inwestycje rowerowe
Obecnie trwają, jak informuje katowicki magistrat, trzy przetargi na inwestycje związane z rozwiązaniami dla rowerzystów. Pierwszy z nich dotyczy budowy odcinka, który połączy ulice Kościuszki i Barbary, wzdłuż autostrady A4. Wykonawca wybrany w ramach drugiego przetargu będzie odpowiadał za stworzenie odcinka drogi dla pieszych i rowerów na ul. Meteorologów, od ul. Porfirowej do ul. Bazaltowej. Natomiast w ramach trzeciego przetargu miasto wybierze wykonawcę analogicznego rozwiązania na odcinku od ul. Bazaltowej do ul. Francuskiej.
Dodatkowo wybrany został wykonawca, z którym miasto podpisze umowę na wymianę nawierzchni drogi rowerowej wzdłuż ul. Mysłowickiej. To firma ZRD i TZ "ROMUS" Jerzy Musiał, Maciej Rotyński, z którą miasto podpisze umowę o wartości nieco ponad 565 tys. zł z termin realizacji inwestycji w ciągu 45 dni.
– W imieniu miasta konsekwentnie realizujemy kolejne trasy w różnych lokalizacjach, by ta sieć była rozległa i umożliwiała coraz dłuższe przejazdy. Obecnie kończymy odbiory realizacji pierwszego etapu połączenia rowerowego ul. Konnej z ul. Techników i al. Niepodległości i rozpoczynamy drugi etap, wzdłuż ulicy Korczaka. Trwają też prace przy budowie infrastruktury w rejonie ul. Kolistej, a więc nieopodal giszowieckiego początku velostrady – mówi Andrzej Hołda, prezes zarządu miejskiej spółki Katowickie Inwestycje S.A.