Europejski pociąg wyjechał na tory

Autor: w dniu 2024-05-02

Polska świętuje 20. rocznicę wejścia do Unii Europejskiej. Pociąg Europejski Kolei Śląskich ze 100 pasażerami na pokładzie pierwszy kurs ma już za sobą i na torach pozostanie do końca roku.

Pociąg Europejski (w specjalnym efektownym designie) wyruszył 1 maja punktualnie o godzinie 12.54 z Katowic do Cieszyna. Kierunek symboliczny, bo przecież miasto Cieszyn było przez lata podzielone – na część polską i czechosłowacką. Dziś na Moście Wolności łączącym oba miasta nie ma już kontroli celnych, a miasto stało się ponownie jednym organizmem będącym dowodem na to, że wspólnota europejska naprawdę łączy nie tylko państwa, ale przede wszystkim ludzi.

Bilety na Euro-pociąg były bezpłatne – 100 biletów można było odebrać w Punkcie Obsługi Pasażera Kolei Śląskich na katowickim dworcu kolejowym. Wszystkie bardzo szybko znalazły chętnych, bo 1 maja właśnie w Cieszynie zorganizowano Piknik Europejski z wieloma atrakcjami m.in. kultowym festiwalem "Kino na granicy".

Jak bardzo zmieniła się Polska w ciągu ostatnich 20 lat, wystarczy spojrzeć na krajobraz naszych małych ojczyzn. Dziś nasze miasta wyglądają zupełnie inaczej niż w maju 2004 roku, gdy przyjmowano nas do europejskiej rodziny. Wspólnym mianownikiem jest nowoczesność, świetna infrastruktura drogowa, znakomicie rozwijająca się gospodarka, a co za tym idzie konkurencyjność. Przykładem jest nasz region – Województwo Śląskie lokujące się w pierwszej dziesiątce najatrakcyjniejszych ośrodków w Europie. Stworzyliśmy miejsce atrakcyjne dla inwestorów, stopniowo odchodzimy od stereotypu nakreślonego przez przemysł ciężki, wykorzystując jego dziedzictwo na rzecz nowoczesnych, przyjaznych środowisku technologii. W ciągu dwóch dekad dzięki unijnemu wsparciu zrealizowaliśmy 13 tysięcy projektów na kwotę blisko 44,5 mld zł. I co ważne, najlepsze wciąż jest przed nami, bo aktualna perspektywa to 5,14 mld euro, środki największe w historii województwa. To szansa dla nas, ale także dla kolejnych pokoleń. Jednak bez unijnej wspólnoty, nie byłoby to możliwe – mówi Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego.

Koleje Śląskie, których właścicielem jest Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, także rozwijają się dzięki środkom unijnym. Tylko w programie Fundusze Europejskie dla Województwa Śląskiego 2021 – 2027 znalazły się dwie duże inwestycje – jedna w infrastrukturę techniczną, druga w tak potrzebny regionalnemu przewoźnikowi nowoczesny tabor. Do rozbudowy i doposażenia zaplecza technicznego spółki Koleje Śląskie UE dopłaci niemal 50 mln zł, a udział środków unijnych w zakupie nowego taboru dla Kolei Śląskich przez Urząd Marszałkowski wynosi ponad 652 mln zł.

Dzięki tym środkom konsekwentnie rozwijamy spółkę, która jest bardzo ważna dla mieszkańców regionu. Jeżdżą oni coraz bardziej komfortowymi składami, a my mamy możliwość rozwijania siatki połączeń. Koleje Śląskie stały się dobrym i stabilnym pracodawcą. Okazjonalne składy to zresztą nasza specjalność. Po śląskich torach jeździły już pociągi Korfanty, Powstaniec, Mistrzowie Sportu i Niebo nad Beskidami. Teraz mamy Pociąg Europejski, który wygląda naprawdę imponująco. Zapraszamy na pokład! – mówi Patryk Świrski, prezes Kolei Śląskich.

Łącznie z obecną perspektywą finansową Unia Europejska dofinansowała 57 szt. taboru kolejowego zakupionego przez Województwo Śląskie w kwocie 1 017 518 000 zł.

Foto i źródło: Koleje Śląskie