Zabytkowy wagon wyjedzie na tory. Gratka dla miłośników historii

Autor: w dniu 2024-05-31

 Ci, którzy pasjonują się historią, zwłaszcza tą związaną z transportem, ucieszą się z informacji o tym, że na tory tramwajowe wyjedzie zabytkowy wagon wraz z obsługą konduktorską, którą będą zajmować się członkowie Klubu Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym.

Widok pojazdów, które będzie można spotkać w najbliższych dniach na torach tramwajowych, pewnie ucieszy wszystkich pasjonatów historii. O szczegółach informuje Zarząd Transportu Metropolitalnego.

Zabytkowy wagon wyjedzie na tory

W niedziele i w święta od 2 czerwca do 29 września w niektórych kursach linii tramwajowej "0" czekać będzie na nas wagon zabytkowy Konstal N+4ND z obsługą konduktorską z Klubu Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym.  Trasa linii będzie przebiegać w relacji Chorzów Stadion Śląski Pętla Zachodnia – Katowice Plac Wolności. Z rozkładem jazdy można zapoznać się TUTAJ.
Warto pamiętać też, że we wszystkie soboty, niedziele i święta – informuje Zarząd Transportu Metropolitalnego – na linii tramwajowej 38 w Bytomiu można spotkać wagon historyczny Konstal N, który obsługuje co drugi kurs.

Konstal N, jak czytamy na stronie polska-org.pl, to pierwszy tramwaj wyprodukowany w Polsce po II wojnie światowej. Wytwarzany był w latach 1948-1956 przez zakłady Konstal w Chorzowie oraz Stocznię Gdańską nr 3 i Sanocką Fabrykę Wagonów "Sanowag".

Opisywany w artykule tramwaj Konstal 4N produkowany był z kolei w latach w latach 1956-1962 przez zakłady Konstal w Chorzowie. Jest rozwojową wersją typu N. W porównaniu do poprzednika ma dwuskrzydłowe drzwi, zaś – jak czytamy na stronie polska-org.pl – wydłużono pudło wagonu w dół, zakrywając częściowo podwozie i stopnie wejściowe, zmieniono układ siedzeń i wprowadzono nowe rozwiązania układu hamulcowego. Uruchomiono także produkcję normalnotorowych wagonów doczepnych 4ND. Tramwaje typu 4N/ND wycofano we Wrocławiu z eksploatacji liniowej w 1991 r.

Zdjęcie wyróżniające: ZTM