To rekordowa inwestycja Tramwajów Śląskich. Nowe wagony wyjadą na ulice śląskich miast

Autor: w dniu 2025-02-05

Nowe tramwaje pojawią się na torach w różnych miastach naszego regionu. To rekordowa inwestycja spółki Tramwaje Śląskie opiewająca na kilkaset milionów złotych.

W siedzibie spółki Tramwaje Śląskie S.A. doszło do podpisania umów na zakup nowego taboru tramwajowego. Tramwaje Śląskie wzbogacą się o 50 nowych wagonów. Część z nich będzie kursowała w Bytomiu.

– Wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią staramy się poprawiać jakość taboru autobusowego i tramwajowego, aby jak największa liczba pasażerów mogła z nich korzystać i aby warunki do tego były komfortowe. Komunikacja tramwajowa odgrywa w naszym mieście bardzo istotną rolę – podkreśla Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.

Kwota przeznaczona na ich zakup – blisko 777 milionów złotych brutto – jest najwyższą w historii spółki, przy jednym projekcie zakupu taboru kolejowego.

– Dwaj polscy producenci tramwajów dostarczą nam pierwsze pojazdy już w przyszłym roku  – tłumaczy Marcin Michalik, członek zarządu Tramwajów Śląskich i dyrektor ds. infrastruktury i rozwoju. – Inwestycja będzie sfinansowana ze środków unijnych i obligacji spółki. To największe zamówienie w historii spółki pozwoli na wycofanie najstarszych pojazdów jeszcze z lat 70. Przypomnę tylko, że codziennie na tory pomiędzy Gliwicami a Dąbrowa Górnicza wyjeżdża 200 tramwajów, które miesięcznie przejeżdżają ponad milion kilometrów – dodaje.

W realizacji zadania uczestniczyć będą: PESA Bydgoszcz S.A. oraz Modertrans Poznań Sp. z o.o. PESA dostarczy łącznie 40 sztuk tramwajów jedno i dwukierunkowych. Modertrans wzbogaci tramwajową flotę naszej aglomeracji o 10 wagonów, krótkich jednoczłonowych, dwukierunkowych. Pojazdy obu firm są doskonale znane pasażerom w Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii. Na naszych torach są one obecne już od wielu lat. Wagony są skonstruowane według najnowszych technologii i najwyższych światowych standardów.

Niskopodłogowe, przyjazne środowisku oraz osobom z dysfunkcjami ruchu. Wszystkie są niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w szereg udogodnień typu Wi-Fi. Będą także przyjazne dla środowiska, bardziej oszczędne i zużywające mniej energii elektrycznej. Nowe modele są także cichsze, niegenerujące dużej wibracji. W pierwszym etapie, czyli do połowy przyszłego roku, dostarczone zostanie 10 dwukierunkowych z Modertransu i 10 wagonów z bydgoskiej Pesy. Kolejne będą spływały sukcesywnie z produkcji, a zrealizowanie kontraktu zaplanowano do połowy 2027 roku.