Nastawnia bramowa przechodzi metamorfozę. Rozpoczął się remont
Autor: Andrzej Zazgórnik w dniu 2024-04-27
Ruszyły prace remontowe, których celem jest przywrócenie dawnego blasku nastawni bramowej "Bt" znajdującej się w Bytomiu. Wszystko zostało uzgodnione z konserwatorem zabytków i wiadomo, kiedy działania te mają być zakończone.
W piątek 26 kwietnia firma PORR SA rozpoczęła remont zabytkowej nastawni bramowej "Bt". W ramach prac wykonawca oczyści i pomaluje konstrukcję, przeprowadzi renowację elewacji i dachu, wymieni drzwi, okna i oświetlenie. Zaplanowana jest też modernizacja wnętrza oraz podświetlenie obiektu. Łączny koszt to około 1,4 mln zł.
Nastawnia bramowa przechodzi remont
Wszystkie prace realizowane na nastawni bramowej zostały uzgodnione ze Śląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Zgodnie z podpisaną umową, jak informuje bytomski magistrat,remont nastawni powinien zakończyć się jeszcze w 2024 roku. Prace związane z remontem budynku nastawni zrealizuje firma PORR SA, która prowadzi także przebudowę hali peronowej dworca PKP w Bytomiu i linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Jak ma wyglądać obiekt już po zakończeniu prac? Przedstawiono to na wizualizacjach:
Co jeszcze zaprezentowano na wizualizacjach? Prezentujemy kilka spośród grafik:
Historyczna nastawnia bramowa "Bt"
Nastawnia bramowa "Bt" – jak przypomina bytomski urząd – została zaprojektowana i wzniesiona w 1935 roku, kiedy Bytom był w granicach III Rzeszy. Budynek zaprojektowano w charakterystycznym, modernistycznym kształcie, w stylu streamline, który popularny był w latach 30. XX wieku. Obiekt posiada formę dwubryłową – niższa, jednokondygnacyjna część mieści dziś pomieszczenia warsztatowo-techniczne, zaś wyższa, nadwieszona nad torami kolejowymi i wsparta na stalowym filarze, przeznaczona jest na pomieszczenie tzw. nastawnicowni. To w niej znajdują się urządzenia suwakowe przeznaczone do kierowania ruchem pociągów, które pozostaną na swoim miejscu i będą nadal ozdobą pochodzącej z 1935 roku nastawni.
Wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa "Bt" nie pełni już funkcji posterunku technicznego. We wrześniu 2022 roku sterowanie ruchem zostało przeniesione na nastawnię BT4, a docelowo ruch pociągów po zmodernizowaniu linii kolejowej nr 131 będzie kierowany z nowo powstałego Lokalnego Centrum Sterowania "Bytom" w rejonie ul. Składowej.