Nowe rozwiązanie ZTM. Pasażerowie mają odczuć zmianę
Autor: Andrzej Zazgórnik w dniu 2023-06-01
Dbanie o stan przystanków będzie sprawniejsze. Zarząd Transportu Metropolitalnego wdraża rozwiązanie, którego nie ma nigdzie indziej.
Zarząd Transportu Metropolitalnego jako pierwszy organizator komunikacji miejskiej w kraju opracował narzędzie, które kompleksowo ułatwia zarządzanie infrastrukturą przystankową. Dzięki nowatorskiemu programowi łatwiejsze będzie dbanie o przystanki komunikacji miejskiej i aktualizowanie znajdujących się na nich rozkładów jazdy.
Wśród zalet przyspieszenie pracy i ograniczenie kosztów
Nowoczesny program ułatwia zarządzanie infrastrukturą przystankową. Dzięki niemu pracownicy ZTM mogą zewnętrznym służbom terenowym szybko i zdalnie zlecać zadania związane z przystankami komunikacji miejskiej, a później kontrolować ich wykonanie. Chodzi m.in. o takie prace jak wywieszenie nowych rozkładów jazdy, zweryfikowanie stanu i estetyki elementów przystanków komunikacji miejskiej, wstawienie szyby w wiacie, czy też naklejenie nalepki z QR kodem. Dzięki temu, że wszystko odbywa się w sposób zautomatyzowany, zdalny i bez użycia dodatkowych narzędzi to planowanie i realizacja prac odbywają się szybciej. Dodatkowo, ograniczane są koszty.
– Nasi pracownicy z poziomu biurka i w bardziej efektywny sposób mogą przypisywać wykonanie konkretnych prac do wybranych przystanków. Następnie, również szybko i zdalnie, mogą to wszystko skontrolować. Dla pasażerów oznacza to np. zminimalizowanie ryzyka braku aktualnego rozkładu jazdy na przystanku lub szybszy czas naprawy wiaty. Dla nas i dla gmin są to natomiast oszczędności finansowe – mówi zastępca dyrektora ZTM ds. administracyjnych Krzysztof Dzierwa.
Poza zarządzaniem pracą dotyczącą infrastruktury przystankowej, program umożliwia kompleksowe przygotowywanie raportów z podziałem na gminy, czy też na prace wykonane, niewykonane i wykonane nieprawidłowo. Ponadto, oprogramowanie przyspiesza przepływ dokumentów, umożliwia generowanie podsumowań obejmujących m.in. terminowość zrealizowanych prac oraz ułatwia prowadzenie ewidencji zadań.
Jak skorzystają pasażerowie?
Opracowanie programu to dla ZTM ważny krok na drodze usprawniania procesów związanych z utrzymaniem przystanków oraz zapewnianiem na nich aktualnych informacji. Sprawne działania w tym zakresie są ważne, bo ZTM obsługuje ok. 7 000 stanowisk w 57 gminach, na obszarze których w 2022 r. trzeba było wymienić 80 tys. rozkładów jazdy. Zautomatyzowanie zarządzania tak rozległą infrastrukturą, jest udogodnieniem dla pracowników ZTM, ale, jak przekazuje przewoźnik, także dla pasażerów.
– Narzędzie usprawnia wykonywanie zadań związanych z utrzymaniem przystanków. Dzięki automatyzacji wszystkie procesy zostały połączone, a wykonanie jednej czynności powoduje aktualizację innych baz danych. Tym samym nie potrzebujemy tyle czasu na wprowadzanie informacji do wielu plików i systemów. Dodatkowo, system pozwala śledzić i akceptować postępy prac przy infrastrukturze przystankowej w czasie rzeczywistym – mówi Krzysztof Dzierwa. – Korzyści z wdrożenia u nas tego nowatorskiego rozwiązania odczują podróżni. Będziemy mogli szybciej interweniować np. w przypadku zniszczenia wiaty lub konieczności uzupełnienia aktualnych rozkładów jazdy – podaje przykłady Krzysztof Dzierwa.
Program został opracowany przez ZTM we współpracy z firmą Genesis Mobo. Jego nazwa to Time4Bus.