Podsumowano testy Blees BB-1. Jak sprawdził się autonomiczny minibus?

Autor: w dniu 2024-01-19

Autonomiczny minibus Blees BB-1 był testowany na terenie Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Chętnych nie brakowało, a niektórzy przyjeżdżali na ulicę Akademicką tylko po to, by doświadczyć takiej wyjątkowej podróży. Teraz przyszedł czas podsumowań.

W testach odbywających się w dni robocze między 20 listopada i 19 grudnia, zorganizowanych przez firmę Blees we współpracy z Politechniką Śląską, na zlecenie Miasta Gliwice i gliwickiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej, wzięło udział dokładnie 2799 osób w zróżnicowanym wieku. Wyposażonym w zaawansowane sensory i systemy pojazdem poruszały się także wycieczki szkolne i przedszkolne.

Autonomiczny minibus Blees BB-1 zakończył testy

Wrażenia pasażerów odnotowywali w ankietach psychologowie Uniwersytetu Śląskiego (zostaną one szczegółowo przeanalizowane i podane do publicznej wiadomości). Szczególnie osoby starsze, biorące udział w przejazdach, podkreślały zasadność wykorzystywania autonomicznego minibusa – informuje gliwicki magistrat – w miejscach, które często odwiedzają, np. w okolicach parków. Doceniały wygodę Bleesa, który może pomieścić 15 osób, oferując przy tym 7 miejsc siedzących.

Blees od dzisiaj testowany w Gliwicach

Jak z bezpieczeństwem?

Na trasie, wyznaczonej na 400-metrowym odcinku ulicy Akademickiej od placu Krakowskiego do ul. Kaszubskiej, z trzema tymczasowymi przystankami o nazwach wybranych w konkursie zorganizowanym przez zaangażowaną w projekt minibusa Politechnikę Śląską (Rektorat; Skrzyżowanie Tysiąca Możliwości; Wieża Magów), nie odnotowano, jak podają urzędnicy, sytuacji niebezpiecznych.

Prędkość Bleesa BB-1 (wyposażonego w systemy rozpoznawania obiektów 3D czy sztuczną inteligencję, mogącego jechać z maksymalną prędkością 25 km/h) dostosowano do panujących warunków atmosferycznych, wymogów strefy zamieszkania i ruchu pieszych. Uwzględniono też obecność pojazdów budowlanych w sąsiedztwie wznoszonego Centrum Kreatywności Studenckiej i możliwość przejazdu straży pożarnej. W związku z tym maksymalna prędkość została ograniczona do 10 km/h, a średnio wynosiła ok. 7,75 km/h.

– Bus spisywał się bardzo dobrze w każdych warunkach pogodowych. Jego system autonomii reagował prawidłowo, zwalniając lub zatrzymując pojazd przed pojawiającymi się przeszkodami czy osobami przebywającymi na terenie wydarzenia. Potwierdza to, że Blees BB-1 może poruszać się w bardzo różnorodnej przestrzeni – od parkingów, miejsc otwartych (na których prowadzone były wcześniejsze testy), aż po parki i lokalizacje o jednolitym otoczeniu, osłonięte drzewami, a także obszary o gęstej zabudowie – podkreśla Mikołaj Kwiatkowski, koordynator gliwickich testów i manager ds. rozwoju biznesu w firmie Blees.

– Naszym zdaniem testy minibusa Blees BB-1 w Gliwicach były sukcesem, demonstrując potencjał autonomicznych pojazdów w poprawie bezpieczeństwa, efektywności i ekologiczności miejskiego transportu. Wydarzenie stanowiło obiecujący krok w kierunku przyszłości, w której autonomiczne pojazdy staną się integralną częścią miejskiego krajobrazu – dodaje Marcin Wójcik, dyrektor ds. technologii w firmie Blees.

– Od wielu lat budujemy wizerunek Gliwic jako miasta nowoczesnych technologii i z wielkim zainteresowaniem śledzimy innowacje w dziedzinie transportu zbiorowego, wdrażając najlepsze rozwiązania. Jesteśmy otwarci na tego typu pionierskie pomysły, które – jak pokazały testy na ul. Akademickiej – mają szanse sprawdzić się w przestrzeni miejskiej, wspierając mobilność mieszkańców – komentuje Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic sprawujący nadzór nad Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej w Gliwicach.

Źródło: UM Gliwice