Przejścia dla pieszych na DK-78 będą doświetlone
Autor: Andrzej Zazgórnik w dniu 2025-02-25
Przejścia dla pieszych w powiecie tarnogórskim zostaną doświetlone. Wybrano już najtańszą ofertę, jednak teraz trwa weryfikowanie ofert.
13 ofert wpłynęło w przetargu na poprawę bezpieczeństwa pieszych w miejscowościach Niezdara, Tąpkowice, Mierzęcice, Przeczyce, Nowa Wieś i Boguchwałowice. Dziesięciu wykonawców zmieściło się w kwocie, jaką GDDKiA przewidziała na sfinansowanie przedsięwzięcia. Ofertę z najniższą ceną, nieco ponad 800 tys. zł, złożyła firma ETEC z Zawiercia. Teraz weryfikowane są oferty. Kryterium oceny stanowią – zaznacza GDDKiA – cena (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości (do 40 proc. za przedłużenie jej o maksymalnie 4 lata). Wymagany minimalny okres gwarancji jakości dla tego zamówienia to 2 lata.
Przejścia dla pieszych na DK-78 będą doświetlone
Doświetlonych zostanie łącznie – przekazuje GDDKiA – 19 przejść dla pieszych w miejscowościach Niezdara, Tąpkowice, Mierzęcice, Przeczyce, Nowa Wieś i Boguchwałowice (w dwóch ostatnich lokalizacjach będą także strefy przejściowe oświetlenia). Ponadto wybudowany zostanie chodnik o długości 135 m jako dojście do przejścia w Boguchwałowicach. Zadanie realizowane będzie w systemie Projektuj i buduj. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 6 miesięcy (od podpisania umowy) na ukończenie inwestycji.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Głównym celem Programu jest – zaznacza GDDKiA – poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Celami szczegółowymi są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar.
Realizacja zadań w ramach Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach RPBDK.
Źródło: GDDKiA