Trwa remont hali peronowej i nastawni Bt. Jak przebiegają prace?

Autor: w dniu 2024-05-28

Trwają prace związane z remontem budynku nastawni Bt. Prowadzi je firma PORR SA, która zajmuje się także innymi, dużymi zadaniami – przebudową hali peronowej dworca PKP w Bytomiu i linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Efekty prowadzonych prac widać gołym okiem. 

Praca wre na linii kolejowej od Radzionkowa do Chorzowa Batorego. W tej chwili najbardziej zaawansowane roboty prowadzone są w rejonie Bytomia

– Ten projekt jest wielkim projektem. Na dzień dzisiejszy oszacowany jest na 1,4 miliarda złotych. W ramach tego projektu realizujemy cały odcinek od Chorzowa Batorego aż po Radzionków i Nakło Śląskie. Sama stacja Bytom ma ogromną przebudowę. Odbudowane zostały na nowo cztery perony. Mamy sześć krawędzi, z których dwie są 400-metrowe (służą do prowadzenia ruchu pociągów dalekobieżnych) i dalsze cztery, które służą do obsługi ruchu lokalnego – mówi Janusz Kanik, dyrektor z centrum realizacji projektów w PKP PLK.

Dyrektor Kanik dodaje, że najbardziej skomplikowana część inwestycji to przebudowa zabytkowej hali peronowej dworca w Bytomiu.

-Mamy odbudowaną zabytkową halę. Jest to  bardzo ciekawa konstrukcja. Jedna z wielu, które w tym regionie Polski były budowane przed ponad 100 laty. To charakterystyczna, lekka konstrukcja. Została odbudowana, oczyszczona. Niektóre elementy zostały wzmocnione. Zostały odbudowane świetliki. Teraz mamy tutaj bardzo dużo światła na peronie. Do tego dobudowane przeszklenie boczne, które też daje dużo światła, z ciekawostek też napis "BYTOM"  – dodaje dyrektor Kanik.

Prace przy inwestycji postępują zgodnie z planem i oddawane są do użytku kolejne jej etapy:

– Założeniem kontraktowym jest zamknięcie całego projektu w trzecim kwartale przyszłego roku. W zeszłym roku, na koniec roku, oddaliśmy pierwszy odcinek – od Chorzowa Batorego do Chorzowa Miasta. Tam odbywa się już eksploatacja, na dzień dzisiejszy nie ma ruchu pasażerskiego. W tym roku, we wrześniu, oddamy ocinek pomiędzy Chorzowem Starym a Bytomiem-Karbiem.  Na koniec roku jest założenie, że wrócą tutaj pasażerowie. W tym momencie stacja jest wyłączona z eksploatacji. Odbywa się na niej ruch tylko w kierunku Gliwic. Stacja jest całkowicie zamknięta. Działamy po to, żeby na koniec września otworzyć ją z powrotem do ruchu – mówi Paweł Rodzoś, dyrektor projektu z firmy PORR.

Przebudowa hali peronowej w Bytomiu to także remont zabytkowej bramownicy. W tym przypadku prace też już ruszyły.

Fot. Marcin Hirnyk

Jak ma prezentować się po zakończeniu prac? Wizualizacje można odnaleźć w artykule Nastawnia bramowa przechodzi metamorfozę. Rozpoczął się remont.