Trasa N-S dłuższa o kolejny odcinek

Autor: w dniu 2023-09-29

Coraz bliżej połączenia Drogowej Trasy Średnicowej z autostradą A4 w Rudzie Śląskiej. Dziś uroczyście otwarty został kolejny odcinek trasy N-S, prowadzący od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej.

Większość kosztów budowy tej inwestycji została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Do wykonania został już tylko odcinek do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja. Władze miasta nie zamierzają jednak na nim poprzestać.

– Można powiedzieć, że jesteśmy przed ostatnią prostą do realizacji głównego celu budowy trasy N-S, czyli połączenia dwóch kluczowych dróg w regionie przebiegających przez Rudę Śląską. Wraz z otwartym dziś odcinkiem gotowe jest już ok. 4,5 km – mówi prezydent Michał Pierończyk. – Przypomnę jednak, że w lipcu podpisaliśmy umowę z wykonawcą pierwszego odcinka przedłużenia trasy w kierunku północnym – dodaje.

Otwarta dziś uroczyście inwestycja obejmowała odcinek od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej wraz z węzłem, przebudowę ul. Bielszowickiej od wspomnianego węzła do ul. 1 Maja, budowę ronda na skrzyżowaniu tych dwóch ulic oraz odcinek ul. 1 Maja od ul. Bielszowickiej do ul. Gabora.

– Węzeł łączący trasę z ul. Bielszowicką jest dwupoziomowy, a rondo na skrzyżowaniu ul. 1 Maja i ul. Bielszowickiej ma formę turbinową. Przebudowane zostały wloty dróg poprzecznych do ul. 1 Maja, powstały drogi dojazdowe do obsługi infrastruktury, chodniki, ścieżki rowerowe, system odwodnienia oraz oświetlenie. Wykonane zostały także obiekty inżynierskie – wiadukty, mosty, przejścia podziemne, przepusty – wylicza Mariusz Pol, naczelnik Wydziału Dróg i Mostów UM.

Prace projektowe i budowlane wraz z nadzorem kosztowały ponad 114 mln zł. Do tego dochodzą wydatki na wykup gruntów. Większość kosztów została pokryta ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

– Przyznano nam dofinansowanie w kwocie ponad 96 mln zł. Mamy już też gotowy wniosek o środki unijne na odcinek do łącznika z autostradą A4, który złożymy w naborze trwającym do końca października – informuje wiceprezydent Aleksandra Skowronek, nadzorująca pozyskiwanie środków zewnętrznych.

Równolegle trwają prace nad przedłużeniem trasy N-S w kierunku północnym, ku granicy z Bytomiem. – Przedłużenie trasy uchroni mieszkańców północnych dzielnic miasta przed skutkami wzmożonego ruchu samochodowego. Umożliwi również udostępnienie atrakcyjnych terenów inwestycyjnych, podobnie jak to miało miejsce w przypadku zrealizowanych już odcinków – zaznacza wiceprezydent Jacek Morek, odpowiedzialny m.in. za sprawy drogowe.

Projekt trasy N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. 25 lipca br. została podpisana umowa z wykonawcą pierwszego odcinka.

Koszt robót budowlanych wyniesie ok. 60,5 mln zł. Inwestycja jest możliwa dzięki pozyskaniu przez magistrat 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga). Czas realizacji określony został na 20 miesięcy od chwili podpisania umowy, z zastrzeżeniem, że w okresie zimowym, tj. od 15 grudnia do 15 marca, wykonawca nie ma obowiązku prowadzenia robót budowlanych.

W poprzednich latach powstały trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł. Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.