Modernizacja nastawni bramowej Bt na finiszu
Autor: Andrzej Zazgórnik w dniu 2024-10-29
Od pewnego czasu widoczny jest zaawansowany postęp prac w ramach inwestycji kolejowych w Bytomiu. Przekonaliśmy się, jak wygląda wyremontowana hala peronowa. Dawny blask odzyskuje też nastawnia bramowa Bt, choć to tylko część większej całości.
Na odcinku z Bytomia Karbia do Chorzowa Starego po zakończeniu prac w torze nr 1, 16 października został przywrócony ruch pociągów towarowych. Wykonawca inwestycji – firma PORR SA prowadzi również intensywne prace związane z budową peronów na stacjach w Karbiu i Stroszku, aby jeszcze w 2024 roku wróciły na tory pociągi pasażerskie.
– W 2021 roku zakończyła się przebudowa linii kolejowej nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice, a obecnie dobiegają prace związane z przebudową magistrali węglowej, czyli linii kolejowej nr 131 w Bytomiu – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. – Dzięki tym inwestycjom mamy już szybkie połączenie z Gliwicami, a wkrótce mieszkańcy zyskają dogodne i szybkie połączenie z innymi miastami Metropolii. Z kolei za kilka lat Bytom zyska również połączenie kolejowe z Rudą Śląską i Zabrzem, bowiem odbudowa tego połączenia jest planowana na lata 2026-2029 – podkreśla Bieda.
Trwa budowa drugiego peronu w Karbiu i nowego peronu w Stroszku
Prace torowe trwają na całym odcinku linii kolejowej nr 131 w Bytomiu od granicy z Chorzowem do granicy z Radzionkowem. Na stacji w Karbiu trwają z kolei prace związane z budową drugiego peronu przy torze nr 2, zaś na nowym przystanku Bytom-Stroszek rozpoczęły się prace związane z budową peronu i dojść do peronu od strony ul. Strzelców Bytomskich.
Realizacja prac torowych na odcinku Chorzów Stary-Bytom Karb jest kluczowa dla uruchomienia ruchu kolejowego na przebudowywanej linii kolejowej nr 131, czyli popularnej magistrali węglowej. Zgodnie z planami PKP PLK ruch kolejowy dla pociągów towarowych został już przywrócony, zaś przywrócenie ruchu pasażerskiego do Bytomia od strony Chorzowa i Tarnowskich Gór planowane jest po 14 grudnia 2024 roku. Przypomnijmy, że dzięki zakończeniu prac na torze nr 1 ruch kolejowy odbywa się po nowej infrastrukturze na odcinku Radzionków Rojca-Bytom Karb.
W hali peronowej trwają ostatnie prace
Wybudowana w 1929 roku hala peronowa dworca PKP w Bytomiu przeszła prawdziwą metamorfozę. Wykonawca wymienił całe poszycie dachu na blachę cynkowo-tytanową o łącznej powierzchni 5600 mkw, wykonał przeszklenia świetlików, a zwieńczeniem robót budowlanych na dachu był montaż dwóch nowych ledowych napisów BYTOM, które zamontowano po obydwu stronach hali. Ponadto wyremontowana została nawierzchnia peronów. Zgodnie z decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytów, wykonawca pozostawił układ płytek w karo. Zamontowane zostały windy dla osób z niepełnosprawnościami oraz nowe oświetlenie hali peronowej, stanęły ławki i kosze na śmieci.
Obecnie w hali peronowej trwają jeszcze ostatnie prace na peronie nr 1 i 2, zaś na peronie 3 spółka PKP PLK zakończyła już odbiory, dzięki czemu od 16 października pociągi kursujące na trasie Bytom – Gliwice odjeżdżają z przebudowanego peronu nr 3.
Modernizacja nastawni bramowej Bt na finiszu
Remont zabytkowej nastawni bramowej dobiega końca. Wykonawca-firma PORR SA oczyścił część nastawni nad torami, wykonał częściowo zabezpieczenie fundamentów przez drenaż. Kontynuuje także prace wewnątrz obiektu związane z renowacją i odnawianiem powłok malarskich i posadzek. Wewnątrz nastawni wymienione zostały już okna, a obecnie wykonawca odnawia pozostałą część stolarki.
W ramach inwestycji cała konstrukcja nastawni zostanie oczyszczona i pomalowana, a ponadto wykonawca przeprowadzi renowację elewacji, wymieni drzwi, okna. Modernizację przejdzie również wnętrze, a obiekt po zakończeniu robót będzie podświetlony. Inwestycja warta 1,4 mln zł zakończy się jeszcze w 2024 roku.
Wszystkie prace realizowane na nastawni bramowej zostały uzgodnione ze Śląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
Trwa remont hali peronowej i nastawni Bt. Jak przebiegają prace?
Trwa przebudowa kilku kluczowych wiaduktów
W ramach przebudowy linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Stary-Bytom-Radzionków Rojca przebudowywanych lub remontowanych jest kilkanaście wiaduktów. Cześć prac na wiaduktach została już zakończona, jednak przy wiaduktach nad ul. Chorzowską, Dojazd, Zabrzańską, Dąbrowa Miejska, Strzelców Bytomskich i Sikorskiego nadal trwają roboty.
Nad ul. Sikorskiego przy granicy Bytomia z Radzionkowem wykonawcy pozostały jeszcze prace drogowe oraz wyburzenie pozostałych elementów starego wiaduktu. Nad ul. Strzelców Bytomskich nadal prowadzone są prace przy wiadukcie związane z budową nowego przystanku kolejowego Bytom-Stroszek.
W Śródmieściu nad ul. Zabrzańską nadal trwają prace związane z kompleksową przebudową wiaduktu, co będzie wiązało się z czasowymi utrudnieniami w ruchu. Nad ul. Dojazd po wybudowaniu nowego wiaduktu kolejowego trwają z kolei roboty związane z przebudową drogi pod wiaduktem. Otwarcie wiaduktu dla pojazdów i pieszych planowane jest na listopad 2024 roku. Do końca roku potrwają natomiast prace na wiadukcie nad ul. Dąbrowa Miejska.
Prace związane z odbiorami prowadzone są na wiadukcie nad ul. Chorzowską, gdzie trwa jeszcze montaż ekranów dźwiękochłonnych.
Zakończenie przebudowy całego odcinka linii kolejowej nr 131 z Chorzowa Batorego przez Bytom do Nakła Śląskiego planowane jest w 2025 roku.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie "Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie" w ramach projektu "Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo". Wartość prac to 1,4 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.